پشت پرده سقوط سنگین صادرات فرش دستباف

مد‌‌‌‌یرعامل اتحاد‌‌‌‌یه سراسری تعاونی های تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان فرش د‌‌‌‌ستباف ایران اعلام کرد: در دو دهه اخیر در صنعت فرش دستباف حد اقل یک میلیارد دلار صادرات و دو میلیون بافنده وجود داشت درحالیکه در حال حاضر صادرات فرش دست بافت به ۵۰ میلیون دلار در سال رسیده است.

به گزارش اکونگار به نقل از چابک آنلاین؛ عبدالله بهرامی، مد‌‌‌‌یرعامل اتحاد‌‌‌‌یه سراسری تعاونی های تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان فرش د‌‌‌‌ستباف ایران مدعی شد که فرش دستباف بیش از دو دهه است که از برنامه های حمایت جدی دولت ها خارج شده است.

او گفت: در سال 1397 که تحریم هایی برای فرش دستبافت ایرانی تصویب شد، فعالان این صنعت به بر این باور بودند که برای دولت مردان این صنعت مهم است در حالیکه بانک مرکزی صادرات صنعت فرش دستبافت را به تعهد ارزی مجبور کرد در حالیکه بازار های هدف مستعد و خواستار فرش دستبافت ایرانی  بودند و نیاز این بازار ها به فرش هم از لحاظ یک کالای لوکس بود  اما با توجه به سیاست گذاری های نادرست و عدم حمایت باعث شد که از 2 میلیون بافنده تنها چند صد هزار  نفر باقی مانده اند وتولید فرش دستبافت  از 6 میلیون متر مکعب به 2 میلیون متر مربع برسد.

مد‌‌‌‌یرعامل اتحاد‌‌‌‌یه سراسری تعاونی های تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان فرش د‌‌‌‌ستباف ایران تصریح کرد: صنعت فرش دستباف در بدترین شرایط تحریمی در دهه 90 کشور 400 میلیون دلار صادرات داشت  و در سال 97 به  50 میلیون دلار رسیده که این سیر نزولی  تا به امروز ادامه داشته است.

بهرامی افزود: عدم حمایت دولت ها و عوامل دیگری مانند نداشتن بیمه تامین اجتماعی و ارایه تسهیلات سنگین بانک ها باعث از دست دادن بازار داخل فرش دستباف نیز شده است.

او ادامه داد: در زمینه بیمه تامین اجتماعی از سال 1392 به بعد علاوه بر این که دیگر بافندگان بیمه نشدند که این به این معناست که امنیت بیمه ای  بافندگان از بین رفته و باعث می شود که بافندگان به شغل های کاذب روی بیاورند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد