جمع شدن صف وام ازدواج؛ وعده ای که در دولت سیزدهم عملی نشد!

جمع شدن صف وام ازدواج یکی از شعارهای اصلی دولت سیزدهم بود. بارها مسئولین دولتی اعم از رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و سایر مسئولان دستوراتی برای انجام این وعده صادر کرده بودند که متأسفانه هنوز عملی نشده است. نزدیک سه ماه از سال گذشته و هنوز سامانه ثبت نام وام فعال نیست.

به گزارش اکونگار، درحالی که مقامات بانک مرکزی ادعا دارند که مشکل پرداخت وام ازدواج حل می شود، اما همچنان در بر پاشنه سابق می چرخد و زوج های جوان در دریافت وام ازدواج با موانعی همچون کمبود اعتبار بانک مورد مراجعه مواجه اند.

خبر خوش برای زوج‌های جوان/ صف وام ازدواج کوتاه می‌شود؟

وعده ای دولتی ها دادند و هنوز عملی نشده!

با وجود دستورهای مکرر رئیس جمهور فقید به بانک ها در تسریع پرداخت وام در سال های گذشته، در پایان سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج قرار داشتند. موضوعی که در دو ماه ابتدایی سال جاری با وجود ترافیک شدید سایت و باز نبودن سایت بیشتر از زمان مقرر، کاهش چندانی نداشته است. این صف درحالی به قوت خود باقی است که علاوه بر رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و دارایی، احسان خاندوزی، وعده داد بود تا شهریور سال پیش صف این وام را جمع آوری شود.

چرا صف وام ازدواج جمع نشد؟

چند روز پیش سارا جلالی معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: در هر روز در چند نوبت سامانه وام ازدواج شارژ می‌شود حالا ممکن است در یک استان متقاضی کمتری برای این تسهیلات وجود داشته باشد و اعتبار مازاد بماند، اما در یک استان دیگر به دلیل وجود متقاضیان بیشتر اعتبار تخصیص داده شده با سرعت بیشتری پر شود و تعدادی از متقاضیان موفق به ثبت نام در سامانه در آن روز نشوند.

اما گویا مشکلات فراتر از این هاست! بنا بر سخنان سید شمس‌الدین حسینی، نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی برای صفر شدن صف وام ازدواج به بیش از ۸۰۰ همت منابع بانکی نیاز است. موضوعی که این نماینده اشاره کرد نبود اعتبارات لازم برای پرداخت این وام به زوج هاست که شاید دلیل اصلی صفر نشدن این صف باشد.

میزان وام ازدواج در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

بر اساس آنچه در بودجه سال جاری در بخش وام ازدواج به تصویب رسیده است، به زوج های زیر ۲۵ سال ۳۵۰ میلیون تومان و سایر متقاضیان ۳۰۰ میلیون تسهیلات ازدواج پرداخت خواهد شد.

همچنین با توجه به ماده ۵۰ قانون جامع ایثارگران، به فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان دو برابر (۶۰۰ میلیون تومان) و اگر زوجین هر دو از خانواده ایثارگران مذکور باشند، یک میلیارد و دویست میلیون تومان تعلق خواهد گرفت. البته اگر زوجین زیر ۲۵ سال باشند، یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

با وجود گذشت بیش از دو ماه از سال ثبت نام وام با مشکل مواجه است؟

با آنکه دولت میزان وام ازدواج را به شکل قابل توجهی نسبت به سنوات گذشته افزایش داده است و ثبت‌نام این وام با وجود سامانه ثبت‌نام ازدواج فرایند روشن‌تر و آسان‌تری نسبت به گذشته دارد، اما آنچه رسانه ها گزارش داده اند و نیز مشاهدات میدانی نشان می دهد سامانه ثبت نام وام ازدواج همچنان با اختلال مواجه است.

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد