رشد تورم سالانه بخش ارتباطات به ۱۸٫۹ درصد + نمودار جزئیات

بر طبق آمار تورم مرکز آمار، خانوارهای کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳ برای دریافت خدمات ارتباطات، نسبت به اردیبهشت پارسال ۱۶٫۵ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

 به گزارش اکونگار، به نقل از زومیت، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم نقطه‌‌به‌‌نقطه‌ی کالاها و خدمات حوزه‌ی ارتباطات در اردیبهشت ۱۴۰۳ به‌طور میانگین ۱۶٫۵ درصد و تورم سالانه ۱۸٫۹ درصد بوده است.

واکنش بازار ارز به شهادت ابراهیم رئیسی/ راهبردها در ۵۰ روز آینده تغییر می‌کند؟

طبق بررسی مرکز آمار ایران، تورم نقطه‌‌‌به‌‌نقطهی اردیبهشت امسال در بخش ارتباطات ۱۶٫۵ درصد بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش‌های خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل تعریف می‌شود؛ یعنی خانوارهای کشور در اردیبهشت ۱۴۰۳ به‌طور میانگین ۱۶٫۵ درصد بیشتر از اردیبهشت ۱۴۰۲ برای خدمات و کاهالای ارتباطات از جمله اینترنت هزینه کرده‌اند.

طبق این جدول میزان تورم نقطه‌به‌نقطه در بخش ارتباطات کمتر از حوزه‌های دیگر از جمله مسکن، آموزش و پوشاک بوده است.

از سوی دیگر تورم سالانه در بخش کالا و خدمات حوزه‌ی ارتباطات ۱۸٫۹ درصد برآورد شده است. نرخ تورم سالانه در این گزارش، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به اردیبهشت‌ماه، نسبت به دوره‌ی مشابه قبل از آن است.

همچنین تورم ماهانه‌ی اردیبهشت ۱۴۰۳ (در مقایسه با تورم فروردین‌ماه) در بخش ارتباطات ۱٫۴ درصد تخمین زده شده است و در جایگاه شانزدهم میزان تورم ماهانه کالاها و خدمات مصرفی قرار دارد. پیش از این در دی‌ماه ۱۴۰۲ سنگین‌ترین تورم ماهانه در سبد مصرفی خانوارها با رشد ۸٫۵ درصدی سهم اینترنت شد.

این میزان تورم در بخش ارتباطات در حالی است که بیشترین تورم ماهانه با ۹٫۰ افزایش مربوط به بخش بهداشت و درمان است و سبزی‌ها و حبوبات دومین و قند و شکر و شیرینی‌ها به‌ترتیب بیشترین میزان تورم ماهانه را به خود دیده‌اند.

درباره‌ی تورم نقطه‌به‌نقطه نیز هتل و رستوران با رقم ۴۴٫۱ درصد بیشترین میزان تورم را تجربه کرده‌اند و رتبه‌ی دوم تورم در این بخش مربوط به مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها است.

به‌طور کلی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ شاخص قیمت مصرف‌کننده‌ی خانوارهای کشور به عدد ۲۴۳٫۰ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۲٫۸ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۱٫۰ درصد افزایش و در دوازده‌ماهه‌ی منتهی به ماه جاری نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ۳۷٫۰ درصد افزایش داشته است.

بیشترین میزان تورم سالانه با ۴۳٫۶ درصد مربوط به استان یزد و کمترین میزان با ۲۹٫۶ درصد برای استان سیستان‌وبلوچستان است.

تورم سالانه بخش ارتباطات

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد