نرخ استهلاک چیست؟ / تعیین این نرخ چه مزیتی دارد؟

تعیین نرخ استهلاک یک مفهوم حسابداری است که در مجموعه‌های مختلف بر عهده گروه حسابداری گذاشته می‌شود. در برخی مواقع نرخ استهلاک دارایی‌ها درسال دوبار یکبار تعیین می‌شود.

به گزارش اکونگار، بر اساس ماده 149 قانون مالیات‌های مستقیم، مبحثی به نام نرخ استهلاک وجود دارد که میزان کاهش ارزش یک دارایی ثابت در یک مدت زمان را تعیین می‌کند. 

سقف معاملات کوچک تعیین شد/معاملات از این قیمت بالاتر بزرگ محسوب می‌شوند

به عبارت بهتر هر زمانی که یک  شرکت، مجموعه تولیدی و حتی یک سازمان دارایی‌های ثابت خود، مانند ساختمان‌ها، تجهیزات اداری، ماشین‌آلات و سایر دارایی‌های مشابه را که به مرور زمان ارزش خود را از دست می‌دهند، شناسایی کند، به دنبال تعیین نرخ استهلاک است.

نرخ استهلاک در دارایی‌هایی مانند ماشین‌آلات و ساختمان‌ها هر چند سال یکبار باید بررسی و تعیین شود.

تعیین نرخ استهلاک یک مفهوم حسابداری است که در مجموعه‌های مختلف بر عهده گروه حسابداری گذاشته می‌شود. در برخی مواقع نرخ استهلاک دارایی‌ها درسال دوبار یکبار تعیین می‌شود.

چرا هزینه استهلاک تعیین می‌شود؟

در بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مجموعه‌ای از محصولات و دارایی‌ها وجود دارد که احتمال از دست رفتن ارزش ذاتی آنها بسیار بالا است، برای مثال ماشین‌آلات و تجهیزات اداری در دسته این محصولات قرار دارند که در مدت زمان‌های مختلف باید نوسازی شوند. تعیین نرخ استهلاک هزینه‌ها را مشخص می‌کند.

به عبارت بهتر وقتی هزینه استهلاک شناسایی می‌شود، بنگاه اقتصادی و یا شرکت می‌تواند با سرشکن کردن تدریجی بهای تمام شده خریداری شده دارایی‌های بلندمدت به طور منظم نسبت به سال‌های عمر مفید آن نرخ استهلاک دارایی‌های خود را تعیین کند و هزینه‌های مرتبط با آن را شناسایی کند.

شرکت‌ها برای جلوگیری از افزایش هزینه‌ها و هدر رفت منابع مالی باید، هزینه‌های فرسودگی دارایی‌های خود را تعیین کنند و در بلند مدت اقدام به جایگزینی دارایی‌های فرسوده شود.

در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نرخ استهلاک برای دارایی‌های استهلام پذیر تعیین می‌شود که به آنها دارایی‌های ثابت گفته می‌شود.

هزینه استهلاک

مهمترین عوامل تعیین کننده هزینه استهلاک کدامند؟

مهترین عواملی که روی هزینه استهلام تاثیر می‌گذارند شامل سه بخش هستند؛

1)بهای تمام شده تاریخی دارایی: شامل خرید قیمت+ هزینه حمل، هزینه نصب+ ارزش افزوده.

2)عمر مفید برآوردی: تعداد سال‌هایی است که می‌توان به صورت استاندارد از آن دارایی استفاده کرد.

3) ارزش اسقاط: ارزش دارایی بعد از سپری کردن عمر مفید که به آن ارزش قراضه هم گفته می‌شود.

گروه حسابداری چگونه نرخ استهلاک را تعیین می‌کند؟

وقتی بهای تمام شده دارایی در اختیار باشد، می‌توان با بررسی بهای خرید آن و ارزش افزوده و هزینه‌های حمل و نصب عمر مفید دارایی و ارزش اسقاط آن را تعیین کرد. به عبارت دیگر با در دست داشتن ارزش واقعی محصول و استفاده از تخمین عمر مفید و ارزش اسقاط می‌توان نرخ استهلاک را تعیین کرد.

مزیت تعیین نرخ استهلاک چیست؟

مهمترین مزیتی که تعیین نرخ استهلاک دارد این است که در پایان سال و در زمان حسابرسی صورت‌های مالی بنگاه اقتصادی و یا یک شرکت و یا سازمان، هزینه‌های مالیاتی کاهش پیدا می‌کند. در فعالیت‌های مالیاتی به نرخ استهلاک سپر مالیاتی گفته می‌شود. به علت اینکه هزینه باعث کاهش سود می‌شود و از آنجایی که سود تعیین کننده مالیات شرکت است، بنابراین هزینه استهلاک در کاهش سود و در نتیجه کاهش مالیات نقش دارد.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد