آخرین آمار چک‌های برگشتی/۹۲ درصد چک‌ها وصول شد

با خوابیدن تب‌و‌تاب معاملات در آستانه نوروز، تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌ای در فروردین ماه افت کرد. آمار چک های برگشتی نیز در این مدت کاهشی شد.

 به گزارش اکونگار به نقل از تجارت نیوز، بانک مرکزی در ادامه انتشار ماهانه آمارهای اقتصادی، به تازگی جدیدترین داده‌ها از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در پایان فروردین 1403 را از طریق وب‌سایت رسمی خود منتشر کرده است. آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می‌دهد علاوه بر اینکه تعداد و مبلغ چک‌های رد و بدل شده در فروردین ماه با کاهشی چشمگیر مواجه شده، آمار چک های برگشتی نیز افت کرده است.

385 هزار میلیارد تومان چک رد و بدل شد

با استناد با آمار و ارقام منتشر شده از سوی بانک مرکزی، فعالان اقتصادی در نخستین ماه سال 1403 بیشتر از 6 میلیون و 300 هزار فقره چک رد و بدل کرده‌اند که ارزش آنها به رقمی بیش از 385 هزار میلیارد تومان می‌رسد. مقایسه این اعداد با آمار چک‌های مبادله‌ای در اسفند ماه سال گذشته حاکی از افت 30.4 درصدی از نظر تعداد چک‌های مبادله شده و 44.3 درصدی از لحاظ مبلغ آنهاست.

البته افت آمار مبادله چک در فروردین ماه، اتفاقی طبیعی است که در سال‌های گذشته نیز رخ داده بود. چرا که تب‌و‌تاب معاملات در آستانه نوروز سبب رشد استفاده از چک می‌شود و خوابیدن این تب‌و‌تاب در فرودین ماه، آمار چک‌های مبادله شده نیز کاهش می‌یابد.

همچنین رقم چک‌های مبادله‌ای در فرودین امسال، در مقایسه با فروردین سال گذشته، از افت 100 هزار فقره‌ای تعداد چک‌ها و رشد 57 هزار میلیارد تومانی در مبلغ چک‌ها حکایت دارد.

کاهش آمار چک های برگشتی در فروردین ماه

بررسی گزارش منتشرشده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که در فروردین سال جاری حدود 529 هزار فقره چک به ارزش حدود 45 هزار میلیارد تومان برگشت خورده است. در نتیجه، نسبت تعداد چک‌ های برگشتی به کل چک‌ها معادل 8.3 درصد بوده و این نسبت از نظر مبلغی نیز 11.6 درصد ثبت شده است. همچنین این نسبت‌ها در مقایسه با اسفند 1402 به‌ترتیب 0.4 واحد درصد و 0.1 واحد درصد کاهش یافته‌اند.

این در حالیست که مقایسه آمار چک‌های برگشتی فروردین ماه سال جاری با دوره مشابه سال قبل، رشد آمار پاس نشدن چک‌ها به میزان 1.3 درصد از نظر تعداد و 2.1 درصد از نظر مبلغ آنها را نشان می‌دهد.

نگاهی به آمار چک‌ها به تفکیک استان‌ها

بر اساس گزارش مذکور، سلطه سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بر چک‌ها در فروردین ماه نیز ادامه پیدا کرده است. تهران با 32.8 درصد، اصفهان با 11 درصد و خراسان رضوی با هفت درصد، بیشترین سهم از چک‌‌های مبادله‌شده را تصاحب کردند. از نظر مبلغ چک‌‌ها نیز این سه استان به‌ترتیب 49.8 درصد، 7.6 درصد و 5.3 درصد از آمار چک‌ های مبادله‌ای را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب، 47 درصد از کل چک‌ها از لحاظ تعداد و 58.3 درصد از آنها از لحاظ مبلغ در این سه استان مبادله شدند.

به علاوه، نگاهی به وضعیت استان‌های کشور از لحاظ تعداد چک های برگشتی نشان می‌دهد که سه استان کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و آذربایجان غربی بیشترین چک برگشتی و سه استان گیلان، گلستان و کرمانشاه نیز دارای کمترین رقم بوده‌اند.

از لحاظ مبلغ نیز بیشترین چک‌ها در سه استان اردبیل، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد برگشت خورده‌اند و کمترین ارقام ثبت شده مربوط به زنجان، گیلان و ایلام بوده است.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد