از دست دادن یک رییس‌جمهور، تاوان سنگین افزایش نرخ استهلاک

از دست دادن یک رییس‌جمهور، هزینه بسیار سنگینی برای مجازات شدن توسط افزایش نرخ استهلاک است.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه جهان صنعت، کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در ۲دهه اخیر و به تبع آن کاهش موجودی حساب سرمایه در بخش‌های ماشین‌آلات، ساختمان و نرم‌‌افزارها، اقتصاد کشور را وارد چرخه فرسودگی و غلبه استهلاک بر سرمایه‌گذاری‌های جدید سالانه کرده است. این استهلاک به حدی شدید است که به طور میانگین سالانه ۵/۴‌درصد موجودی ثابت سرمایه در ایران را مستهلک می‌کند. این وضعیت احتیاج کشور به افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش می‌دهد.

تاثیرپذیری بورس از ۵۰ روز ریاست جمهوری موقت؟ / تعطیلی بازار سرمایه تکرار نمی‌شود

پالایشگاه‌های نفت و گاز فرسوده، میادین گازی و نفتی داخلی و مشترکی که نیمه‌عمر خود را پشت سر گذاشته‌اند و بازدهی‌شان به شدت افت کرده است، ۹۵‌میلیون متر مکعب گاز شهری که روزانه در شبکه توزیع فرسوده کشور به هدر می‌رود و میانگین ۴۰‌درصد پرتی برقی که در پست‌ها و رینگ‌های فرسوده برق کشور به هدر می‌رود؛ مقادیر بسیار بالای آبی که به دلیل فقدان زیرساخت‌های نرمال آبیاری در شبکه کشاورزی و صنایع کشور به هدر می‌رود بدون اینکه سرمایه‌گذاری تکمیلی نیز برای بازگردانی پسآب به چرخه مصرف وجود داشته باشد.

 زیرساخت‌های کهنه مخابراتی و شبکه‌های فرسوده آنتن موبایل در کشور، نیروگاه‌های مستهلک و کهنی که هر سال از یک تا چند واحد تولیدشان به منظور اورهال (تعمیرات اساسی) به مدت چندماه از مدار تولید برق خارج می‌شوند.

دولت جدید که ظرف ۵۰‌روز آینده رییس‌جمهور خود را خواهد شناخت، باید تمام هم و غم خود را معطوف به افزایش سرمایه‌گذاری و کاهش نرخ استهلاک در اقتصاد کشور کند تا کشور از این چرخه باطل سرمایه‌سوزی فاصله بگیرد. از دست دادن یک رییس‌جمهور، هزینه بسیار سنگینی برای مجازات شدن توسط افزایش نرخ استهلاک است ولی امید است که این تلنگر تلخ و سنگین به تغییر مسیر سیاستگذاری در اقتصاد کشور بدل شود.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد