گام پایانی برای انحلال برند «آزمایش» / دستور «احیا» رئیسی هم کارساز نشد+ فیلم

همزمان با واگذاری زمین‌های آزمایش به نظر می رسد به روزهای پایانی برند آزمایش نزدیک می‌شویم.

به گزارش اکونگار، به نظر می رسد به روزهای پایانی برند آزمایش نزدیک می شویم. بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع موثق، کارخانه آزمایش قصد دارد پس از تجدید ارزیابی زمین های به جا مانده از دوران شکوفایی تولید خود را واگذار کند. در صورت واگذاری آخرین دارایی‌ها، پرونده آزمایش برای همیشه بسته می شود.

تولید لوازم خانگی بدون داشتن کارخانه‌!

این اتفاق در شرایطی می افتد که ابراهیم رئیسی در بازدیدی که در تاریخ 22 مهر 1400 از کارخانه مرودشت آزمایش داشت دستور احیای کارخانه را داده بود.

در سال گذشته به دلیل تداوم مشکلات ساختاری، مدیران شرکت تصمیم به توقف تولیدات زیان ده و تمرکز روی اجاره انبارهای خود گرفتند.

به این ترتیب در صورت های منتشر شده این شرکت در کدال 67 میلیارد و 400 میلیون تومان درآمدی که به دست آمده مربوط به تمدید قرارداد های اجاره در دوره جدید است.

طبق گزارشات منتشر شده در سایت کدال، به دلیل تداوم مشکلات ساختاری شرکت، تصمیم و استراتژی مدیران توقف تولیدات زیان ده و تمرکز شرکت بر روی کسب درآمد از طریق اجاره امتیازات و امکانات خود است. 

این شرکت که یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش ( سهامی عام) است، در سال 1384 با سرمایه 100 میلیون ریال تاسیس و در سال 1397 به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی خطوط تولید و قیمت تمام شده بالا و عدم وجود مشتری و افزایش زیان، در سنوات اخیر تصمیم به انحلال و بازیافت دارایی ها و پرداخت بدهی ها گرفته شد.

تداوم بر روی یک استراتژی خاص

بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی هیئت مدیره، طی سال مالی منتهی به 31 شهریور ماه 1402،  شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش، تداوم اصلاح مشکلات ساختاری شرکت و استراتژی توقف تولیدات زیان ده و کسب درآمد از اجاره امتیازات وامکانات خود را ادامه داده و ضمن پوشش هزینه های جاری ، بخش قابل توجهی از بدهی های اشخاص حقوقی و حقیقی خود را از جمله بانک ها، سازمان تامین اجتماعی، دارائی و نیز مطالبات بازنشتگان، تامین کنندگان مواد اولیه و سایر بستانکاران را پرداخت کرده است.

هیئت مدیره این شرکت در گزارشات منتشر شده بیان کرده است که استراتژی آینده شرکت اصلاح ساختار مالی از طریق سرمایه گذاری پر بازده بر روی امکانات بالقوه شرکت از جمله زمین و امتیازات آن و امتیاز برند و تمرکز در بازار سرمایه و خروج از مشمولیت ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت است. همچنین شرکت طی سال های آتی تداوم کسب درآمد از محل اجاره امکانات، فضاهای خالی و برند شرکت را در برنامه خود دارد. بر این اساس به نظر می رسد که طی سال های آینده استراتژی تولید برای این شرکت در نظر گرفته نخواهد شد و مدیران شرکت به بهره گیری و کسب درآمد از دارایی های ثابت دل بسته اند.

افزایش 145 درصدی سود خالص

طبق صورت های مالی منتشر شده در سایت کدال، درآمد خالص شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش در سال مالی منتهی به شهریور ماه سال جاری به میزان 674 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 89 درصدی همراه بوده است. شرکت بیان کرده است که این افزایش ناشی از افزایش درآمد های حاصل از محل تمدید قرارداد های اجاره در دوره جدید بوده که این افزایش عمدتا مربوط به افزایش کرایه های سالانه املاک استیجاری و منطبق با شرایط حاکم بر املاک اجاری بوده است. هزینه های عملیاتی شرکت با افزایش 58 درصدی به میزان 237 میلیارد ریال و هزینه های مالی با افزایش 95 درصدی به میزان 321 میلیارد ریال بوده است. در نهایت باید اشاره کرد که سود خالص این شرکت با تجربه افزایش 145 درصدی از 33 میلیارد ریال در سال مالی منتهی به شهریور 1401 به 81 میلیارد ریال در سال مالی منتهی به شهریور سال 1402 رسیده است.

نیاز به تجدید ارزیابی سرمایه

سرمایه شرکت در بدو تاسیس به میزان یک میلیارد و 200 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه از محل آورده های نقدی و مطالبات، در سال 1383 به میزان 217 میلیارد ریال رسیده است و پس از آن افزایش سرمایه ای در این شرکت رخ نداده است. جمع دارایی های این شرکت در گزارشات منتشر شده مربوط به سال مالی منتهی به شهریور ماه سال جاری به میزان یک هزار و 625 میلیارد ریال بوده که نسبت به مجموع دارایی ها در شهریور ماه 1401 به میزان 60  درصد افزایش داشته است. شرکت در این مورد بیان کرده است که افزایش دارایی ها بدلیل افزایش مطالبات از مستاجران بوده است. جمع بدهی های این شرکت در شهریور ماه سال جاری با افزایش 23 درصدی نسبت به سال مالی گذشته به میزان 2 هزار و 700 میلیارد ریال بوده است. در نهایت باید اشاره کرد که مجموع حقوق صاحبان سهام در عدد 1 هزار و 75 میلیارد ریال زیان ده بوده است.

با توجه به گزارشات منشر شده و لیست زمین و ساختمان های کارخانه های صنعتی آزمایش مشخص می شود که میزان بها و ارزش ثبت شده این موارد نسبت به میزان ارزش واقعی آن ها تفاوت قابل توجهی دارد و این نشان دهنده نیاز به تجدید ارزیابی دارایی ها است. به همین ترتیب در جلسه هیئت مدیره شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش در دیماه سال جاری تصمیم بر آن شده است که در راستای اصلاح ساختار مالی شرکت، افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی سرمایه گذاری های بلند مدت و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرفصل زمین و ساختمان انجام شود.

تاریخچه شرکت

شرکت کارخانه های صنعتی آزمایش ( سهامی عام) در اسفند ماه سال 1337 در اداره امور ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و پس از انقلاب اسلامی مشمول بند (ج) قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران  شده و تحت پوشش سازمان صنایع ملی قرار گرفته و در نهایت به تملک دولت درآمده است. در سال 1375 این شرکت در بورس اوراق بهادار پذیرفته و در سال 1381 به صندوق بازنشتگی کشور واگذار شد. در مهر ماه سال 1383 سهام مدیریتی صندوق بازنشستگی به شرکت گسترش صنایع پیام ( سهامی عام) منتقل و در پایان اردیبهشت ماه 1384، ضمن تاسیس شرکت جدید، واحد مرودشت به واحد حقوقی مستقل تبدیل شد.

 

 

 

 

 

دیدگاه
آخرین اخبار