پیشنهاد واگذاری نمایشگاه اکسپو به اتاق بازرگانی

یک عضو هیات نمایندگان اتاق تهران پیشنهاد داد با توجه به شناخت بهتر و روابط بیشتر اتاق با فعالان اقتصادی، برگزاری اکسپو به این نهاد بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش اکونگار به نقل از اتاق بازرگانی تهران، محمدرضا غفراللهی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ضمن ارائه ارزیابی مثبت از برگزاری رویداد ایران اکسپو 2024 عنوان کرد که استفاده از فرصت‌های تجاری نیازمند رعایت الزاماتی است که متاسفانه بخشی از بدنه اجرایی کشور قایل به رعایت آن نیستند. او با اشاره به تحریم‌ها به عنوان یک سد بلند، پیشنهاد داد با توجه به شناخت بهتر و روابط بیشتر اتاق با فعالان اقتصادی، برگزاری اکسپو به این نهاد بخش خصوصی واگذار شود.

انتقادات فعالان اقتصادی از تصمیمات خلق الساعه دولت

نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق بازرگانی تهران با بیان این پیشنهاد که برگزاری رویداد ایران اکسپو به اتاق بازرگانی واگذار شود، گفت که این پیشنهاد از آن جهت مطرح می‌شود که اتاق‌ بازرگانی ارتباط بیشتری با تولیدکنندگان و بازرگانان و به طور کلی جامعه فعالان اقتصادی ایرانی داشته و در عین حال می‌تواند ارتباطات بهتری را با فعالان اقتصادی کشورهای مقصد برقرار کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، محمدرضا غفراللهی افزود: برگزاری رویداد اکسپو از این نظر که صادرات و بازارهای صادراتی در تاریخ معینی در سال در کانون توجه قرار گرفته و تجار و  میهمانانی از کشورهای مقصد دعوت می‌شوند تا از نزدیک با توانمندی‌های صنعتی و صادراتی کشور آشنا شوند، اقدام مثبتی بوده و در بلندمدت نتیجه‌بخش خواهد بود.

او با بیان اینکه نوع برنامه‌ریزی‌ها و شرایط برگزاری نمایشگاه برای بهره‌برداری بهتر می‌تواند بهبود پیدا کند، افزود: در این دوره شاهد بروز برخی ناهماهنگی‌ها در روند برگزاری بودیم و تاخیر در ورود برخی هیات‌ها و لغو برخی از نشست ها و جلسات مذاکره مستقیم اتفاق افتاد که انتظار این است، در دوره‌های بعدی این نواقص برطرف شود.

نایب‌رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه تجارت اتاق تهران در ادامه گفت: کارهای بسیاری در جهت رشد و شکوفایی کشور انجام می‌شود که برگزاری اکسپو و البته پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی از جمله آنهاست؛ اما استفاده از این فرصت‌ها دارای الزاماتی است که متاسفانه بخش‌های دیگری از بدنه اجرایی کشور قائل به رعایت آنها نیستند. در واقع وضع برخی مقررات اعم از آنچه در برگشت ارز حاصل از صادرات شاهد هستیم و بخشنامه‌های خلق‌الساعه سبب می‌شود که بازرگانان نتوانند به نحو شایسته از فرصت‌هایی که از قضا توسط دولت خلق می‌‌شود، استفاده کنند.

 او گفت: برای مثال، یکی از این موارد به تعیین تعطیلات پایان هفته بازمی‌گردد که تاکید فعالان اقتصادی بر اعلام تعطیلی روز شنبه برای استفاده از همین پتانسل‌ها و افزایش بهره‌وری در امر تجارت است.

 غفراللهی با بیان اینکه فارغ از تحریم‌های داخلی، تحریم‌های بین‌المللی نیز نقش بازدارنده‌ای در توسعه تجارت ایفا می‌کند، ادامه داد: اینکه دولت بازرگانان را از کشورهای مختلف به کشور دعوت کرده و آنان نیز در ایران حضور یافته‌اند، نشان‌دهنده تمایل دو طرف برای انجام مراودات تجاری است. اما واقعیت این است که تجار خارجی وقتی می‌خواهند وارد عملیات تجاری با ایران شوند با سد تحریم‌ها مواجه می‌شوند. آنان به راحتی نمی‌توانند تراکنش‌های مالی خود را انجام دهند و افزون بر این، مسایل حوزه حمل‌ونقل نیز بازدارنده خواهد بود.

او افزود: دولت از برگزاری یک نمایشگاه با عنوان ایران اکسپو حمایت کرده، تولیدکننده کار خود را به خوبی انجام داده، تاجری آمده و بازرگانان داخلی نیز با بازرگانان خارجی پای میز مذاکره نشسته‌اند، مذاکراتی انجام شده و دو طرف به نتایج خوبی رسیده‌اند اما سد تحریم‌ها مشکل ایجاد می‌کند. البته ما بازرگانان همه این موانع را دور می‌زنیم؛ اما در نهایت این اقدامات نیز هزینه تمام شده کالای ایرانی را افزایش می‌دهد و همین مساله سبب می‌شود که تاجر کشور مقصد انگیزه پایین برای همکاری با تاجر ایرانی داشته باشد.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد