مداخله دولت؛ مساله مهم بازار و اقتصاد کشور

مساله مهم بازار در کشور ما حضور و مداخله دولت است، این موضوع باید به مرور حل می‌شد و ما شاهد این بودیم که دولت از اقتصاد بیرون می‌رود. در دهه‌های گذشته این اتفاق در کشورمان افتاده و امروزه شاهد برکات آن هستیم.

به گزارش اکونگار به نقل از روزنامه تعادل حمیدرضا صالحی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در یادداشتی نوشت: وضعیت درآمدی ایران در بودجه ۱۴۰۳ از بخش مالیات با رشد حدودا ۵۰درصدی مواجه شده است. در سال‌های قبل ۷۰۰همت درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده بود که این عدد در سال آینده به ۱۱۲۲ همت می‌رسد.

وضعیت درآمدی ایران در بودجه ۱۴۰۳ از بخش مالیات با رشد حدودا ۵۰درصدی مواجه شده است. در سال‌های قبل ۷۰۰همت درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده بود که این عدد در سال آینده به ۱۱۲۲ همت می‌رسد. ممکن است برخی افراد عنوان کنند با توجه به اینکه ایران با تورم ۴۰درصدی مواجه است، به اندازه تورم باید درآمدهای مالیاتی هم افزایش یابد. اما در نهایت اگر ایران به دنبال یک اقصاد مولد است که وابستگی آن به درآمدهای نفتی هم کم باشد باید به سمت و سویی برود که مالیات به عاملی برای ایجاد رکود و به عاملی برای بازدارندگی مولدهای اقتصادی کشور بدل نشود. اما امروز می‌بینیم که دولت فشار اصلی مالیات را بر دوش تولید و کسب و کار کشور از یک طرف و اقشار حداقل‌بگیر انداخته است. حتی در بحث صادرات که کشور با افت صادراتی مواجه است، دولت دوباره در این بخش با افزایش مالیات فشار را بر صادرکنندگان بالا برده است. وقتی استراتژی توسعه کشور مبتنی بر رشد صادرات است، نباید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اقبال فعالان اقتصادی به صادرات کاهش یابد.

حمیدرضا صالحی

مساله مهم بازار در کشور ما حضور و مداخله دولت است، این موضوع باید به مرور حل می‌شد و ما شاهد این بودیم که دولت از اقتصاد بیرون می‌رود. در دهه‌های گذشته این اتفاق در کشورمان افتاده و امروزه شاهد برکات آن هستیم. نمونه این وضعیت هم صنعت مخابرات است، بعد از این دولت فقط رگولاتوری در مخابرات را پیش گرفت، قیمت سیم‌کارت موبایل که در آن زمان یک میلیون تومان بود و مردم باید برای خرید آن صف می‌بستند به ۵ هزار تومان رسید. هر چقدر دولت از اقتصاد بیشتر بیرون برود، سودش هم شامل مردم و هم دولت شده و حتی درآمد دولت بیشتر می‌شود، چرا که دولت در همه بنگاه‌های اقتصادی ۳۰ درصد شریک است و هر چقدر کسب و کارها رونق یابد میزان سود دولت بیشتر می‌شود. همه جای دنیا دولت‌ها از محل درآمدهای مالیاتی درآمد خود را افزایش می‌دهند نه با سیاست‌های انقباضی، بسته و چپ سوسیالیستی که هنوز در برخی مسوولان ما وجود دارد و باعث می‌شود که اقتصاد قفل شود. اقتصاد تعطیل شده و آن کارآمدی لازم را در کشور ما ندارد. در ایران فقط یک نمای فانتزی از اقتصاد را می‌خواهیم و اصول اقتصاد را رعایت نمی‌کنیم. مهم‌ترین اصل اقتصاد بحث عرضه و تقاضا است و متاسفانه هم در عرضه و هم در تقاضا دولت ورود می‌کند. شاهد این هستیم که تمام اصول علم اقتصاد زیر پا گذاشته می‌شود و دولت مثل گذشته می‌خواهد در همه جای اقتصاد حضور داشته باشد، این پیام منفی به بخش خصوصی و به این معناست که باید از اقتصاد بیرون برود.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان