سرانه وام‌های بانکی و وضعیت امهال‌ها در ۱۴۰۲+ نمودار

بر اساس تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی، بانک‌های کشور از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۴میلیون فقره تسهیلات در قالب‌های گوناگون عرضه کرده‌اند که ارزش آنها مجموعا به حدود ۴۳۰۸هزار میلیارد تومان می‌رسد که بر این اساس می‌توان گفت سرانه تسهیلات پرداختی در کشور به ۳۰۷میلیون تومان می‌رسد که البته در حالی این رکورد ثبت شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود نیمی از جمعیت کشور هنوز به تسهیلات بانکی دسترسی ندارند. در این بین، حدود ۷۸هزار میلیارد تومان از این مبلغ نتیجه تسهیلات امهالی و باقی آن شامل تسهیلات غیر امهالی است.

به گزارش اکونگار به نقل از دنیای اقتصاد؛ بنابر اطلاعات این گزارش، بانک ملت بیشترین مبلغ تسهیلات پرداختی را بین دیگر بانک‌های کشور دارد و همچنین بیشترین تعداد تسهیلات بانکی هم توسط بانک قرض‌الحسنه مهر ایران پرداخت شده است. همچنین اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد که بانک کشاورزی با امهال حدود 8درصد از مبلغ تسهیلات خود، بیشترین سهم را در تسهیلات امهالی نظام بانکی داشته است.

تسهیلات پرداختی بانکها

وضعیت پرداخت تسهیلات در کشور

براساس تازه‌ترین داده‌های بانک مرکزی، از ابتدای فروردین سال جاری تا انتهای دی ماه، مبلغ 4308هزار میلیارد تومان تسهیلات گوناگون طی 14میلیون فقره پرداخت شده است. بر این اساس، سرانه هر فقره از تسهیلات پرداختی به حدود 307میلیون تومان می‌رسد. بیشترین میزان تسهیلات پرداختی بر اساس این گزارش مربوط به بانک ملت است.

این بانک طی حدود 945.8هزار فقره تسهیلات مبلغی در حدود 712هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است. بر این اساس می‌توان گفت که سرانه تسهیلات این بانک به 752میلیون تومان بابت هر فقره می‌رسد. پس از بانک ملت، بانک تجارت در جایگاه بعدی بیشترین تسهیلات پرداختی قرار دارد. این بانک از ابتدای سال تا انتهای دی مبلغی در حدود 504هزار میلیارد تومان تسهیلات طی 741هزار فقره پرداخت کرده که سرانه این بانک را به 679میلیون تومان می‌رساند. در جایگاه سوم هم بیشترین میزان تسهیلات پرداختی مربوط به بانک ملی است. این بانک طی مدت مورد بررسی 489هزار میلیارد تومان تسهیلات طی 2.6میلیون فقره پرداخت کرده که سرانه 183میلیون بابت هر وام را به ثبت رسانده است.

بانک سرمایه نیز کمترین تعداد تسهیلات را طی این مدت پرداخت کرده بود. میزان کل تسهیلات پرداختی توسط این بانک رقم 1.2هزار میلیارد تومان بوده که طی حدود 12هزار فقره پرداخت شده است.از منظر سرانه تسهیلات پرداختی، بانک توسعه اقتصاد بیشترین سرانه پرداخت تسهیلات بانکی را در اختیار دارد. میزان سرانه تسهیلات پرداختی این بانک در مدت مورد بررسی به رقم 6.8میلیارد تومان می‌رسد. بر اساس اطلاعات گزارش بانک مرکزی، بانک توسعه صادرات 15.7هزار میلیارد تومان تسهیلات را طی 2هزار و 290فقره پرداخت کرده است.

البته با توجه به اینکه بانک توسعه صادرات بانکی تخصصی محسوب می‌شود، بدیهی است که حجم زیادی از توان تسهیلات خود را بر توسعه حوزه مورد فعالیت خود متمرکز کند. پس از بانک توسعه صادرات، بانک اقتصاد نوین در جایگاه بعدی سرانه تسهیلات پرداختی قرار دارد. این بانک تا انتهای دی‌ماه مبلغ 154هزار میلیارد تومان تسهیلات را در قالب 25هزار فقره پرداخت کرده که سرانه آن را به 6.1میلیارد تومان می‌رساند. جایگاه بعدی این رده‌بندی هم به بانک کارآفرین اختصاص دارد. سرانه این بانک عدد 4.5میلیارد تومانی را ثبت کرده که در نتیجه پرداخت 76هزار میلیارد تومان تسهیلات طی حدودا 16.7هزار فقره است.

از بعد تعداد تسهیلات پرداختی، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در جایگاه نخست قرار دارد. این بانک به‌طور کلی 2میلیون و 880هزار فقره تسهیلات پرداخت کرده که مجموع مبلغ تسهیلات پرداختی آن عدد 152هزار میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. با توجه به اینکه حوزه تخصصی این بانک، پرداخت وام خرد کم‌بهره است، این رقم برای آن رقم مناسبی در یک نگاه به نظر می‌رسد.

مطابق این اطلاعات سرانه تسهیلات پرداختی آن هم عدد 53میلیون تومان را به ثبت رسانده است.پس از این بانک، بانک ملی بیشترین تعداد تسهیلات پرداختی را داشته که پیش‌تر به اطلاعات آن اشاره شد. جایگاه سوم این رده بنده هم به بانک قرض‌الحسنه رسالت اختصاص دارد که حدود 1.2میلیون فقره تسهیلات پرداخت کرده است. میزان کل تسهیلات پرداختی این بانک هم مجموعا به 82هزار میلیارد تومان می‌رسد که با توجه به این اطلاعات می‌توان گفت که سرانه تسهیلات پرداختی توسط این بانک حدودا رقم 66میلیون تومانی را به ثبت می‌رساند.

وضعیت امهال مطالبات بانکی

اطلاعات گزارش تازه بانک مرکزی نشان می‌دهد که مجموعا حدود 78هزار میلیارد تومان امهال تسهیلات از ابتدای سال تا انتهای دی در شبکه بانکی رخ داده که تعداد آن به مجموعا حدود 184هزار فقره می‌رسد. بیشترین رقم تسهیلات امهالی به بانک ملت اختصاص دارد که رقمی در حدود 15.8هزار میلیارد تومان را شامل شده که 2درصد از کل تسهیلات پرداختی این بانک در دوره مورد بررسی را نشان می‌دهد.

تعداد تسهیلات امهالی این بانک هم حدودا 20هزار فقره بوده است.پس از این بانک، بانک تجارت در جایگاه بعدی قرار دارد که مجموع تسهیلات امهالی آن به 12هزار میلیارد تومان می‌رسد. این بانک حدود 12هزار فقره از تسهیلات خود را در قالب امهالی به ثبت رسانده است. بانک کشاورزی هم در جایگاه بعدی قرار دارد و حدود 12.1هزار میلیارد تومان تسهیلات امهالی به ثبت رسانده است.

بیشترین نسبت تسهیلات امهالی به کل تسهیلات هم در جایگاه اول به بانک کشاورزی اختصاص دارد. حدود 8درصد از کل تسهیلات این بانک شامل تسهیلات امهالی است. پس از بانک کشاورزی، بانک گردشگری و پست‌بانک ایران با 7درصد بیشترین سهم تسهیلات امهالی را در کل تسهیلات خود جای داده‌اند. در جایگاه بعدی هم بانک صنعت و معدن و توسعه تعاون با 6درصد، بیشترین سهم تسهیلات امهالی را از کل تسهیلات خود داشته‌اند. در این بین 5بانک اقتصاد نوین، قرض‌الحسنه مهر ایران، قرض‌الحسنه رسالت، بانک کارآفرین و بانک مشترک ایران و ونزوئلا هیچ تسهیلات امهالی نداشته‌اند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان