نوسان قیمت دلار در کانال ۵۵هزار تومان / چشم‌انداز مبهم بازار ارز

قیمت دلار در بازار آزاد از ابتدای صبح امروز، ۲۳بهمن در محدوده کانال ۵۵هزار تومان در نوسان بوده است.

به گزارش اکونگار، قیمت دلار از ابتدای بهمن ماه با عبور از کانال 50هزار تومان تا محدود کانال 60هزار تومانی هم پیش رفت، اما با ورود مستقیم بانک مرکزی به بازار ارز، بازار ساز از واقعیت بازار سبقت گرفت. 

در یک هفته گذشته قیمت دلار با روند رو به کاهشی حوالی 54تا 55هزار تومان در نوسان بوده و افت و خیزهای جدی را تجربه نکرده است. 

کارشناسان حوزه ارز بر این باورند که ریزش قیمت ارز در یک هفته اخیر تحت تاثیر مولفه‌های غیر اقتصادی است و حتی این مولفه‌ها می‌تواند قیمت دلار را تا 51هزار تومان هم کاهش دهد. 

روز گذشته مرتضی افقه، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در رابطه با روند کاهشی قیمت دلار در بازار آزاد گفت: اگر آتش بس در غزه به ثمر نشیند امکان کاهش بیشتر قیمت دلار وجود دارد و ممکن است دلار تا محدوده کانال 51هزار تومان هم کاهش یابد. 

با وجود آنکه گروهی از تحلیل‌گران معتقدند در این صورت، بازگشت نرخ دلار به کانال ۵۱ هزار تومان محتمل است، در مقابل، تشدید تنش در منطقه خاورمیانه نیز می‌تواند یکی از عوامل مهم نوسان‌ساز در بازار باشد.

در هفته‌های گذشته با تشدید تنش‌ها در خاورمیانه قمیت دلار روند افزایشی گرفت که بازهم دست غیبی بازار ساز مانع از پرش فنر قیمتی دلار شد. 

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که  مولفه‌های غیر اقتصادی مانند دخالت دولت در بازار تحت پوشش برنامه‌های اقتصادی تاثیر مستقیمی بر روی قیمت دلار دارد. 

به عقیده کارشناسان به‌واسطه سود سپرده ۳۰ درصدی و پیش‌فروش خودروهای وارداتی، پول و نقدینگی در بازار نیست و پیش‌بینی می‌شود در صورت تزریق بازارساز، شدت ریزش بیشتر شود.

البته با توجه به شرایط تنش در خاورمیانه برخی کارشناسان در بررسی روند قیمتی ارز در ایران، بر این مولفه مهم تاکید داشته و بر این باورند که رخداد توافق میان حماس و اسرائیل می تواند از هیجان بازار ارز بکاهد. شاهد این مدعا اظهارات مرتضی افقه است که در گفت و گوی اخیر خود با ایلنا، تاکید کرد: «معتقدم اگر در غزه آتش‌بس اعلام شود نرخ دلار تا 51 هزار تومان هم کاهش پیدا می‌کند.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد