دلار به کانال ۵۶هزار تومان عقب نشینی کرد

مورد عجیب ریزش امروز قیمت دلار/ سیاست‌های ارزی دولت جواب داد یا ارز پاشی بانک مرکزی؟

درحالی که انتظار می‌رفت با اوج‌گیری تنش‌ها در خاورمیانه و حمله موشکی آمریکا به سوریه و عراق بازار ارز دچار نوسانات جدی شود، اما از ابتدای معاملات صبح امروز، قیمت دلار در بازار آزاد کاهشی شد.

به گزارش «اکونگار»، شب گذشته، آمریکا در اقدامی تلافی جویانه به سوریه و عراق حمله موشکی داشت. همزمان با انتشار این اقدام ایالت متحده آمریکا در شب جمعه 13بهمن ماه بازار ارز واکنش سریع نشان داد و از 57هزار و 900 تومان به 58هزار و 200 تومان رسید.

وضعیت سفید در بازار ارز

ابتدای معاملات صبح امروز دلار در بازار آزاد 58هزار و 150 تومان قیمت‌گذاری شد که در اواسط روز به کانال 57هزار تومان سقوط و روند کاهش قیمتی در پیش گرفت. در جریان معاملات پس از ظهر نیز، قیمت دلار در بازار حوالی 57هزار و 900 تومان در نوسان بود و با سیگنال جدید دولتی، بازهم نرخ دلار کاهش یافت.

روایت معاون وزیر اقتصاد از حجم بالای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

صبح امروز، علی فکری، معاون وزیر اقتصاد خبر از ورود ۱۰ میلیارد و ۶۰۸ میلیون دلار سرمایه خارجی به کشور را داد و تاکید کرد که سرمایه‌گذارانی از پاکستان و هند به ایران می‌آیند که حدود 31درصد از این سرمایه‌گذاری‌ها مربوط به آنها است.

کاهش 1200 تومانی قیمت دلار در بازار آزاد

صبح امروز، «خبرگزاری تسنیم» رسانه نزدیک به دولت خبر از تزریق پرقدرت ارز در سامانه نیما داد و تاکید کرد که هیچ کمبودی در میزان عرضه وجود ندارد.

همچنین خبرگزاری فارس، دیگر رسانه نزدیک به دولت اعلام کرد که قیمت دلار در بازار آزاد هزار و 200 تومان کاهش یافته و کاهش قیمت‌ها به 1500 تومان هم رسیده است.

قیمت دلار

خاطر آسوده رییس کل بانک مرکزی از میزان منابع ارزی

البته با وجود نوسانات قیمتی در بازار ارز طی روزهای اخیر رییس کل بانک مرکزی وضعیت بازار ارز را مثبت ارزیابی کرده و تاکید داشت که منابع ارزی مناسبی داریم و هیچ مشکل و محدودیتی از نظر منابع ارزی نداریم».

دلار در نزدیکی کانال 56هزار تومان

همچنین در میانه معاملات بازار، اخباری غیر رسمی حضور دولت و نقش آفرینی آن در بازار ارز منتشر شد . خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که تزریق عرضه از سوی پتروشیمی خلیج‌فارس بازار را نزولی می‌کند. در حالی که این خبر غیررسمی از سوی هیچ فرد و یا نهادی تایید نشده است، اما همزمان با انتشار این خبر، قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت و به زیر 57هزار و 500 تومان سقوط کرد.

دولت تنها بازیگر بازار ارز

 بسیاری از کارشناسان بازار ارز معتقدند که دولت به تنها بازیگر بازار ارز تبدیل شده و همزمان با تحرکات قیمتی ارز، دست نامریی دولت وارد بازار می‌شود و با اقداماتی مانند ارزپاشی و یا سرکوب قیمت‌ها فنر دلار را فشرده‌تر می‌کند.

کارشناسان بر این باورند که در جریان افزایش قیمت دلار در هفته گذشته هم دولت همین استراتژی را در پیش گرفت. همزمان با افزایش قیمت دلار و از دست رفتن کانال 50هزار تومانی رسانه‌ها از توافق پتروشیمی‌ها با بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز خبر داده بودند. این در حالی است که انتشار خبر تحرکات نظامی آمریکا در خاورمیانه آثار جدی‌تری بر بازارها داشته و دولت با ورود مستقیم به بازار مانع از تغییرات واقعی شده است.

کارشناسان بازار ارز معتقدند که در جریان جنگ غزه، با تشدید تنش‌ها بازار ارز دچار شوک می‌شد، اما خبر حمله موشکی آمریکا به سوریه و عراق نه تنها تنشی در بازار ارز به وجود نیامد، بلکه قیمت دلار واکنشی غیر قابل پیش بینی و خلاف پیش بینی‌های واقعی در پیش گرفت.

 به اعتقاد کارشناسان بازار ارز، پیش از شکل‌گیری روند صعودی دلار نرخ ارز با ارزش واقعی پول کشور تطابق نداشت. آنها با تکیه به رشد نرخ تورم از ابتدای سال می‌گویند، چطور نرخ ارز از اول سال فقط دو درصد رشد داشته است، بنابراین افزایش خریدار برای خرید ارز در روزهای اخیر طبیعی است.

گفتنی است در زمان نوشتن این گزارش قیمت دلار در بازار آزاد ۵۶هزار و ۴۰۰تومان اعلام شده است.

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان