تخلف فروش محصولات در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه

فروش محصولات پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه بدون هیچگونه قرارداد رسمی به یک شرکت واگذار شده است.

به گزارش اکونگار به نقل از انرژی پرس؛ پتروفرهنگ به جنجالی‌ترین هلدینگ پتروشیمی ایران تبدیل شده است‌. در چند ماه اخیر اخبار بسیاری درباره‌ی حواشی این هلدینگ منتشر شده که انتصابات و ماجرای فروش محصولات پتروشیمی در صدر آن قرار می‌گیرد. مدیران این هلدینگ یکی پس از دیگر استعفا می‌کنند یا عزل می‌شوند. بی‌ثباتی مدیریتی روی عملکرد پتروشیمی‌های هلدینگ پتروفرهنگ که عمده آنها تولیدکنندگان متانول هستند، تاثیرگذار بوده است. متانول‌سازان ایرانی به دلیل مشکلاتی همانند نبود امکان فروش محصول در بازار اروپا به دلیل تحریم، انحصار فروش به خریداران چینی و کاهش قیمت جهانی متانول زیان‌ده شده‌اند. بی‌ثابتی مدیریتی در هلدینگ پتروفرهنگ و پتروشیمی‌های زیرمجموعه آن بر مشکلات این شرکت‌های می‌افزاید.

چالش‌های پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه 

چندی پیش خبر استعفای امیر گنجی‌دوست، مدیرعامل پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه رسانه‌ای شد. شرکت پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه از شرکت‌های متانول‌ساز هلدینگ پتروفرهنگ است. این پتروشیمی در سه سال گذشته با نصف ظرفیت اسمی تولید خود،  فعالیت کرده که همین مسئله موجب بدهی‌های سنگین برای کیمیای پارس خاورمیانه شده است.

بزرگترین طلبکاران این پتروشیمی، پتروشیمی دماوند، شرکت ملی گاز و “ساینا شور” هستند. “ساینا شور” به دلیل عدم بازگشت هزینه‌های سرمایه‌گذاری، طلبکار این پتروشیمی است.

تغییر قیمت گاز از سال ۹۸ و حاشیه‌های اخیر افزایش قیمت گاز و خوراک به ۷ هزار تومان نیز عامل بحرانی شدن شرایط این شرکت شد.

در مردادماه خبر قطع گاز و آب پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه رسانه‌ای شد که این ماجرا ۱۷ روز ادامه داشت.

تسهیلات ۷۵۰ میلیارد تومانی توانست بخشی از بدهی‌های پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه را کمتر کند، اتفاقی که در دوره گنجی‌دوست، مدیرعامل پیشین رخ داد.

اخذ تسهیلات بدون حمایت پتروفرهنگ 

نکته قابل توجه اینجاست که پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در آن زمان بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بدون پشتیبانی هلدینگ پتروفرهنگ برای پرداخت بدهی گاز و بانک ملی دریافت کرده است؛ این تسهیلات از قطع گاز و آب و توقف تولید جلوگیری کرد.

ماجرای مسدود شدن حساب‌های این شرکت به‌دلیل بدهی مالیاتی و گاز نیز یکی دیگر از چالش‌های گنجی‌دوست بود که شنیده‌ها حاکی از آن است در آن زمان با واریز ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب پتروشیمی دماوند، مشکل مسدود بودن حساب‌های شرکت حل شد. رفع تعهد ارزی به مبلغ ۲.۸ میلیارد یوآن بابت رفع تعهد فاینانس بانک ملی، جلوگیری از فروش سهام خراسان برای ضمانت پرداخت بجای بدهی بانک ملی حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از دیگر اقدامات آن دوره بوده است.

واگذاری فروش بدون قرارداد

اما مهم‌ترین مسئله در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، فروش هر تن متانول، ۵ دلار بالاتر از مابقی شرکت‌های هلدینگ پتروفرهنگ بود. حاشیه‌های کیمیای پارس خاورمیانه نیز از آن زمان آغاز شد که هلدینگ پتروفرهنگ تصمیم گرفت، بخش فروش این پتروشیمی را به یک شرکت بسپارد. دلیل استعفای مدیرعامل پیشین پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه نیز همین مسئله بود. چراکه این شرکت  از ابتدای مهر تا ۱۸ آبان که وظیفه فروش محصولات این پتروشیمی را برعهده گرفت حتی یک ریال نیز به حساب این شرکت واریز نکرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که هیچگونه قرارداد رسمی میان پتروفرهنگ یا پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با این شرکت منعقد نشده است و این شرکت بدون قرارداد، همکاری می‌کند. واگذاری فروش محصولات به شرکت دیگر آن هم به این شیوه، شائبه‌های بسیاری به وجود آورده که تاکنون مدیران هلدینگ پتروفرهنگ درباره‌ی آن اظهارنظری نکرده‌‌اند.

هلدینگ پتروفرهنگ زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان است. درنهایت این فرهنگیان هستند که از حواشی و بی‌ثباتی در پتروفرهنگ زیان می‌بینند.

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اکونگار هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد