گزارش «اکونگار» از روایت «گاردین» درباره لابی انگلیس‌ها با سرمایه‌گذاران در قصر تاریخی

پاسخ «نه» سرمایه‌گذاران بزرگ جهان به بریتانیا / سرمایه‌گذاران می‌خواهند پول نقد خود را حفظ کنند

سرمایه‌گذاران بزرگ جهان روز گذشته با حضور در یک اجلاس سلطنتی در بریتانیا با وجود استقبال سلطنتی و یک فضای پر زرق و برق بازهم در مورد سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مُردد بودند.

به گزارش اکونگار به نقل از گاردین، هرساله در روز 27نوامبر یادبودی برای هنری هشتم در یک قصر تفریحی در پایین رود تیمز واقع در شهر لندن برگزار می‌شود. روز گذشته نخست وزیر بریتانیا، در این یادبود تلاش کرد تا با دعوت از مهمترین سرمایه‌گذاران این کشور و نخبگان سرمایه‌گذاری جهان اجلاس را به محلی برای تعامل اقتصادی تبدیل کند.

ریشی سوناک، در این اجلاس با دعوت از رؤسایی از بانکداران آمریکایی جیمی دیمون از جی پی مورگان و دیوید سولومون از گلدمن ساکس و رهبران صندوق‌های سرمایه گذاری بزرگ از ابوظبی و عربستان سعودی تلاش کرد تا یک فضای تعاملی برای ارتباط سرمایه‌گذاران ایجاد کند. 

نخست وزیر بریتانیا، برای جذب سرمایه‌گذاران و ایجاد یک فضای تعاملی رفتارهای سلطنتی بیش از حد نشان داد تا یک تعامل میان سرمایه‌گذاران سعودی، اماراتی و آمریکایی شکل بگیرد.

برخی تحلیلگرانِ اقتصاد سیاسی، معتقدند که بریتانیا تلاش می‌کند تا با چنین اجلاس‌هایی فرانسه را در جذب سرمایه‌گذاران به عقب براند و از حضور سرمایه‌گذاران قدرتمندتر بهره‌مند شود.

این اجلاس درحالی که یک رویداد سیاسی بود، با تشریفات سلطنتی به یک رویداد تجاری و سرمایه‌گذاری تبدیل شد و بریتانیا تلاش کرد تا در رقابت با فرانسه پیشروی کند.

درحالی که نخست وزیر بریتانیا تلاش کرد که این اجلاس، تشریفاتی مانند جلسه‌های شاه چارلز داشته باشد، اما رهبران کسب‌وکاری حاضر در این جلسه کمتر تمایل به حضور در محیط سرمایه‌گذاری بریتانیا نشان دادند. آنها معتقدند که شنیدن افتخارات گذشته و مزیت‌های محیط سرمایه‌گذاری بریتانیا پس از سال‌ها آشفتگی جای علاقمندی ندارد.

از زمان بحران مالی 2008، در بحبوحه رشد ناچیز بهره‌وری، حرکت سرمایه گذاری خصوصی یک نگرانی فزاینده برای دولت بریتانیا بوده است. این موضوع کلیدی، بیانیه پاییز هفته گذشته صدراعظم جرمی هانت بود. او با تاکید به کاهش مالیات کسب و کارها گفت: این اقدام، سرمایه گذاری در حوزه ماشین‌آلات و سایر دارایی‌های فیزیکی را برای فعالان کسب و کارها جذاب‌تر می‌کند.

با این حال پس از پایان اجلاس و خداحافظی سرمایه‌گذاران سعودی، اماراتی، آمریکایی، استرالیایی و اسپانایی از یکدیگر، ایان استوارت، مدیر اجرایی بازوی بریتانیایی HSBC، بزرگ‌ترین بانک بریتانیا، گفت: همچنان فکر می‌کنم که کسب‌وکارهای بریتانیایی به‌دلیل نگرانی در مورد اینکه اقتصاد به چه سمتی می‌رود، به جای سرمایه‌گذاری، «پول نقد را حفظ می‌کنند» و انتظار ندارم که اوضاع  اقتصادی و فضای امن سرمایه‌گذاری در بریتانیا تا نیمه دوم سال 2024 بهبود یابد.

او گفت: «فکر می‌کنم از یک دوره بسیار سخت عبور کنیم، اما به دلیل ابهام در انتخابات سال آینده آمریکا و شرایط اقتصادی مبهمی که تمام جهان با آن رو به رو هستند، این عدم اطمینان را برای سرمایه‌گذاران و حتی مردم به وجود آورده که در کدام حوزه سرمایه‌گذاری کنند.»

کیت اندرسون، مدیر اجرایی شرکت انرژی اسپانیایی اسکاتلند پاور، گفت:  فکر می‌کنم بریتانیا مکان خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد، حتی اگر مزایده بعدی حقوق توسعه انرژی بادی نیاز به اصلاحات فنی داشته باشد. اما، شرایط مبهم اقتصادی بریتانیا و در کل تمام جهان به گونه‌ای است که دولت‌ها باید همراهی جدی با سرمایه‌گذاران در پروژه‌های بزرگ داشته باشند تا نرخی که به عنوان مالیات می‌گیرند را بهبود بخشند.

او گفت: دولت‌ها باید در این مسیر با سرعت بیشتری پیش روند، حمایت از سرمایه‌گذاران و ایجاد فضای امن سرمایه‌گذاری مانند معافیت مالیاتی است که برای سرمایه‌گذار می‌تواند ارزشمند باشد.

اینکه چقدر تجارت مستقیم در اجلاس سران انجام می‌شود و اینکه آیا سرمایه‌گذاری‌های اعلام شده واقعاً سوزن اقتصاد بریتانیا را به حرکت در می‌آورد، جای سوال دارد. برخی از پروژه های اعلام شده در اولین نسخه از اجلاس، که در سال 2021 در موزه علوم برگزار شد، هنوز تکمیل نشده‌اند.

با این حال، یکی از مقامات دولتی که در امور جذب سرمایه‌گذاران خارجی دخیل بود، گفت: زرق و برق کاخ جک و تشریفاتی که در این اجلاس انجام شد برای این بود که ما نشان دهیم جذب سرمایه‌گذار و توسعه تجارت برای ما اهمیت دارد.  

بیشتر میهمانان این اجلاس در پایان برنامه به اتفاق گفتند که با وجود یک فضای پر زرق و برق و حضور سرمایه‌گذاران عربی و آمریکایی بازهم در مورد سرمایه‌گذاری‌های کلان در بریتانیا تردید دارند.

 

 

 

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان