۳ درس از یافته‌های آخرین پژوهش برنده نوبل اقتصاد

مجموع تحقیقات «کلودیا گلدین» استاد دانشگاه هاروارد و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی در بازار کار بسیار عمیق است، صنعتی شدن بازار کار زنان را تهدید کرد و تداوم تفاوت درآمد زنان و مردان ریشه در قابلیت بالای مردان برای ساعت کار بیشتر دارد.

«کلودیا گلدین» استاد دانشگاه هاروارد، روز 9 اکتبر جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرد. آکادمی نوبل کلودیا گلدین را «به دلیل ارتقاء درک و شناخت افراد از وضعیت زنان در بازار کار» شایسته این جایزه دانست.

به گزارش اکونگار، نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، کمیته نوبل گفت،تحقیقات «کلودیا گلدین» نشان می‌دهد که  با این یافته‌ها اکنون بیشتر تفاوت درآمد بین مردان و زنان را درک می‌کنیم. نکته قابل توجه این است که پس از تولد اولین فرزند کاهش درآمدهای یک زن شروع می‌شود.

شناخت موانع آینده

یاکوب اسونسون، رئیس کمیته جایزه علوم اقتصادی، گفت: به لطف تحقیقات پیشگامانه «کلودیا گلدین» اکنون ما در مورد عوامل اساسی و موانعی که ممکن است در آینده مورد توجه قرار گیرند، اطلاعات بیشتری داریم.

رندی هالمارسون، یکی از اعضای کمیته جایزه گفت که گلدین راه حلی ارائه نمی‌دهد، اما تحقیقات او به سیاست‌گذاران اجازه می‌دهد تا با این مشکل ریشه‌دار مقابله کنند.

اندازه‌گیری و درک شکاف‌های جنسیتی در بازار کار

«گلدین»، فعالیت آکادمیک خود را به عنوان یک مورخ اقتصادی آغاز کرد و برای پایان نامه دکترا در دانشگاه شیکاگو درباره برده‌داری در آمریکا تحقیق کرد. پس از موفقیت در اولین پژوهش، به زمینه صنعتی شدن جوامع و اشتغال زنان و کودکان قرن نوزدهم در صنایع پرداخت. این اولین گام در یک حرفه پیشگامانه برای اندازه گیری و درک شکاف‌های جنسیتی در اشتغال و دنیای کار بود.

استفاده از داده‌های تاریخی برای اثبات شکاف جنسیتی در بازار کار

پژوهش‌های اولیه «گلدین» حاکی از شکاف عمیق جنسیتی در بازار کار بود. زیرا داده‌های به کارگرفته شده توسط وی مستنداتی از تاریخ‌نگاران، مورخان اقتصادی و اقتصاددانان بود.

او برای این کار از  مستندات و داده‌های موجود و دقیق، روندها را بررسی و به تجزیه و تحلیل علّی نتایج مربوط به اشتغال، ارتقاء و دستمزد زنان پرداخت. به نظر می رسد دیدگاه او این بود که قبل از مناظره، به حقایق نیاز داریم و امروز عمدتاً به لطف کار گلدین به آن حقایق دسترسی داریم.

آسیب صنعتی شدن به مشاغل زنان در ایالات متحده

1)او در دوره‌های مختلف، بر روی این مقاله تحقیق کرد و در هر دوره سوالات متفاوت‌تری مطرح می‌کرد و مباحث را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌داد. گلدین در گام نخست، معایب اشتغال جنسیتی را مورد بررسی قرار داد و با یافته‌های خود اثبات کرد که چگونه صنعتی شدن در ایالات متحده منجر به کاهش اشتغال زنان شده است. یافته‌های گلدین نشان می‌دهد که پس از جنگ جهانی دوم حضور زنان در بازار کار دوباره رو به افزایش گذاشته است و شکاف جنسیتی و شکاف‌های آموزشی عمیق‌تر شده‌اند. (درک شکاف جنسیتی: تاریخ اقتصادی زنان آمریکایی، 1990، و "نقش جنگ جهانی دوم در افزایش اشتغال زنان"، 1991).

کلودیا گلدین1

اندازه تبعیض‌ها در بازار کار چقدر است؟

2)گلدین در گام بعدی اندازه تبعیض‌ها در بازار کار را بررسی کرد. او برای این کار به داده‌های نظرسنجی‌های نیروی کار به خصوص زنان برای «اندازه‌گیری تبعیض جنسیتی در بازارکار» استفاده می‌کرد. مهمترین یافته‌های او در این دوره عبارت بود از تفاوت دستمزد مردان و زنان بر اساس مجموعه‌ای از ویژگی‌های فردی، مانند سن، تحصیلات و صنعت که منجر به«اندازه تبعیض» می‌شد.

این یافته‌ها نشان می‌داد که تفاوت در ویژگی‌ها به دلیل تبعیض‌ها در نظر گرفته می‌شود. با این حال، منتقدان«گلدین» استدلال می‌کردند که چنین تفاوت‌هایی می‌تواند صرفاً نتیجه داده‌ها باشد که ویژگی‌های کارگران را به‌اندازه کافی دقیق نشان نمی‌دهد. «گلدین» و  همکارش «روس» در مطالعه اصلی خود به عنوان آزمایش از آزمون‌هایی که افراد برای پیوستن به ارکسترهای برتر موسیقی کلاسیک در ایالات متحده  شرکت می‌کنند استفاده کردند. در یک الگو قرار شد تا در ارکسترها، داوطلبان پشت پرده‌ای که داوران آنها را نمی‌بینند و نمی‌دانند که زن یا مرد هستند، قرار ‌گیرند و جالب اینجاست که در این آزمون زنان بیشتر از مردان قبول شده بودند، اما در آزمونی که هیات منصفه داوطلبان را رو در رو می‌دیدند، مردان بیشتر از زنان جذب ارکستر می‌شدند. 

نیمه دوم قرن بیست و بهبود وضعیت زنان در بازار کار

3)«گلدین» هرگز از تلاش برای درک شکاف‌های جنسیتی در بازار کار دست نکشید. او در مقاله خود در سال 2014، به مسایل زنان در نیمه دوم قرن بیستم پرداخت و نتیجه آن افزایش دستاوردهای آموزشی و بهبود وضعیت زنان در بازار کار بود.

با این حال، از آنجایی که شکاف درآمدی به طور کامل از بین نرفته بود، او بر روی جنبه‌های دیگر تمرکز کرد و انگشت خود را به سمت جنبه‌هایی نشانه رفت که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته بودند.

«گلدین» مدعی است که پس از تغییر در سیاست‌ها و هنجارهای خانوار، ساختار مشاغل باید به منصه ظهور برسد. به گفته گلدین، پاداش ویژه برای کارگرانی که با مهارت بالا  مایل به کار طولانی و غیر معمول هستند، یکی از جنبه‌های کلیدی تبعیض جنسیتی در بازار کار است که تداوم تفاوت درآمد زنان و مردان را ممکن می‌سازد.

مترجم: جعفرگودرزی

منابع

https://time.com/6321936/nobel-economics-claudia-goldin/

https://www.amse-aixmarseille.fr/en/news/claudia-goldin-three-lessons-work-latest-nobel-prize-winner-economics

https://www.nytimes.com/2023/10/09/business/economy/claudia-goldin-nobel-prize-economics.html

 

از دیگر رسانه ها
دیدگاه
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان